? ??????????????In The Air? ????? ?? ???Rating: 4.4 (7 Ratings)??78 Grabs Today. 17338 Total Grabs. ??????
Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????Phone Booth? ????? ?? ???Rating: 4.4 (22 Ratings)??61 Grabs Today. 31386 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????Love Is Strang BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Banners

Harry Potter

Leave A Comments

My Japanese name

Hello my Name is Siti Maisarah.My japanese name is Harutomi Matsumara .

My Japanese name is Harutomi Matsumara.
Take The Original Japanese Name Generator by Shu today!
Created with Rum and Monkey's Name Generator Generator.

Saturday, November 7, 2009

Kebaikan Buah Tembikai

TEMBIKAI



Assalamualaikum.Kli ni saya nak bagitau kebaikan buah tembikai.Bacalah ye. :)

Tembikai dimakan dengan digigit dengan gigi (bila dah di belah). Jangan dipotong kecil-kecil kerana ia buah yang baik dan membersihkan mulut, mendatangkan rahmat kepada jantung dan memutihkan gigi.



Ibnu Abbas berkata"Makanlah tembikai kerana di dalamnya ada banyak kebaikan.Ianya makanan, minuman, peransang kepada pertumbuhan gigi, sebagai pewangi, pembersih pundi2 kencing, menambah air tulang belakang, menghindarkan sejuk dan membersihkan kulit."

Satu hari telah dihadiahkan Rasulullah s.a.w buah tembikai Taif.Rasulullah s.a.w menciumnya seraya bersabda" Makanlah ini dengan gigi kamu, kerana ini adalah antara perkara yang halal di atas bumi.Jusnya adalah rahmat dari Allah dan kemanisannya dari syurga."
Rasulullah s.a.w berada bersama sekumpulan sahabat pada suatu hari dan baginda bersabda : "Allah merahmati orang yang memberi makan kita dengan buah tembikai ini."

Kemudian bangun Saidina Ali k.w. dan membawa beberapa buah tembikai tambahan.Rasulullah dan sahabat pun terus memakannya kemudian baginda bersabda: "Allah akan melimpahkan rahmat kepada orang yang memberi kita , yang memakannya sekarang dan kepada sesiapa yang memakannya dari golongan umatku dari sekarang hinggalah kepada hari kebangkitan."

Memakan tembikai sebelum masa makan membersihkan perut dan mengeluarkan penyakit.Rasulullah s.a.w biasa memakan timun dengan garam.Jika baginda memakan tembikai, ia dimakan dengan buah-buahan segar dan keju dan sering juga baginda makan tembikai sahaja.

Itu je untuk Kebaikan Buah Tembikai.Harap2 dapat memberikan faedah untuk semua pembaca.Saya dapat ni dari buku Panduan Mencergaskan Minda Oleh Jaafar Salleh dan Ceramah Oleh Ustazah Siti Nor Bahyah Mahamood.Sekian.Nanti saya tulis tips yang lain.

0 comments: